tirsdag 31. mai 2011

Reker med cashewnøtter på kinesisk vis

Denne oppskrifter har jeg hatt liggende en halv evighet, uten at jeg har brukt den til noe. Men i dag fant jeg ut at jeg skulle teste den ut, og jeg angrer virkelig ikke. Den smakte rett og slett nydelig. Og den er egentlig veldig enkel å lage også.

85 gram cashewnøtter
3 ss olje
4 vårløk
2 selleristilker
3 gulrøtter
1 boks minimais
172 gram sjampinjong
1 fedd hvitløk
450 gram rå reker
2 ts glutenfritt mel
4 ss soyasaus
1 dl hønsebuljong
225 gram savoykål
175 gram sukkererter

Rist nøttene gyldne i en tørr stekepanne. Ha olje i en wok og tilsett vårløk, selleri og gulrot. La det frese i 3 minutter. Ha i sjampinjongen og la det surre til den blir brun. Ha i savoykål rett før sjampinjongen er ferdig og la det surre til savoykålen er mør. Ha i reker uten skall og hvitløk, la det surre i 4 minutter eller til rekene er rosa. Bland sammen mel, soyasaus og buljong til en saus. Bruk gjerne et glass med lokk og rist alt godt sammen. Hell over, og ha i sukkererter og cashewnøtter. La det surre i 2 minutter. Serveres med ris.

Jeg synes faktisk grønnsakene og det i den her var så gode at jeg ikke hadde trengt reker i engang, så denne kan lett gjøres om til vegetarisk om det ønskes.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar