onsdag 11. mai 2011

Blueberry boy bait

Tenkte jeg skulle dele min favorittkakeoppskrift med dere. Jeg har delt den ute på den vanlige bloggen min tidligere, men tenkte det er viktig å legge den inn her også. Kaken er hentet fra boka "The allergen-free baker's handbook". Det er en oppskrift jeg falt for med en gang jeg så den, og kaka smaker enda bedre enn jeg hadde forestilt meg. Den holder seg også noen dager etter den er laget.

4,8 dl semper fin miks
1/2 ts xanthan gum
1 ss bakepulver
1 ts salt
1,8 dl margarin uten melk
1,8 dl brunt sukker
1,6 dl sukker
Eggerstatning for 3 egg
1,8 dl rismelk
2,4 dl blåbær
sukker og kanelblanding

Bland det tørre i en bolle. Miks sammen margarin, sukker og brunt sukker i ca 2 minutter på full styrke med en miksmaster. Ha i eggerstatningen og rør godt. Ha i halvparten av melken og rør. Ha i halvparten av melet og rør. Ha så i resten av melken og rør og til slutt resten av melet og rør. Røren blir litt tykk og seig. Blir den for tykk, så ha i litt mer rismelk.  Ha halvparten av røren over i en smurt form på ca 25x30 cm. (20x30 cm) Strø over ca halvparten av blåbærene og ha over resten av røren. Spre resten av blåbærene på toppen. Strø sukker og kanel over. Stekes ved 190 grader i 1 time. La den avkjøle i formen i 30 minutter før den tas ut av formen og legges på en rist.

Du kan bruke både frosne blåbær som er tint og ferske. Men jeg anbefaler de ferske. Det gjør noe med smaken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar