torsdag 26. mars 2015

Scones med yoghurt. (tre typer)

Jeg fant en oppskrift på noe ala de her, men fikk den ikke til å fungere samme søren hva jeg gjorde. Og da er det bare å legge hodet i bløt og prøve seg fram. Endelig har jeg knekt koden, og kan dele med dere. Foreløpig har jeg utviklet tre versjoner av disse scones'ene, den siste av dem, jordbærscones, kan gjøres om til blåbærscones eller lignende bare ved å bytte typen yoghurt du bruker. Det er yoghurten som setter en mild smak på sconesene.  Så jeg tenkte at jeg kunne legge alle i ett innlegg, som en liten påskehilsen fra meg til dere. De er aller aller best når de er ferske selvfølgelig. Men de funker greit etter noen timer på benken og, de blir bare litt tørrere. Framgangsmåten er lik på alle sammen, så den kjører jeg felles i bunn av innlegget her. Håper de smaker :)

Naturell:
125 gram toro kakemiks
125 gram toro fin miks
1 ss bakepulver
2 ss melis
50 gram margarin
2,5 dl alpro yoghurt naturell
0,5 dl alpro soyamelk uten søtning
en neve rosiner


Vaniljescones:
125 gram toro kakemiks
125 gram toro fin miks
1 ss bakepulver
1 ss melis
50 gram margarin
2,5 dl alpro yoghurt med vaniljesmak
0,5 dl alpro soyamelk uten søtning
En neve sjokoladepletter


Jordbærscones:
125 gram toro kakemiks
125 gram toro fin miks
50 gram margarin
1 ss bakepulver
1 ss melis
2,5 dl alpro yoghurt med jordbær
0,5 dl alpro soyamelk uten søtning
En neve rosiner


Bland det tørre i en bolle. Kna melet inn, sånn at det blir litt smuldrete. Miks inn yoghurten, og ha i litt og litt av soyamelka. Siden glutenfritt mel er litt ustabilt i bakeegenskapene, så kan det være du må ha i litt mer mel etter soyamelka er tatt i. Deigen skal være seig, men fast. Så den skal ikke flyte når du legger den på benken eller lignende. Hver oppskrift er nok til 10-12 scones ettersom hvor store du ønsker å lage dem. Lag baller, og trykk de litt flate, sånn at de blir en 2-3 cm i tykkelse. Jeg penslet mine med egg for å få litt fin farge på dem, men du kan fint la være, og de blir like gode uansett. Stekes ved 200 grader i 20 minutter. De hever litt under steking, så ikke legg dem for tett på bakebrettet. Jeg fordeler en oppskrift på to brett, for å ha god plass til heving. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar