lørdag 14. mars 2015

Sjokoladeostekake (med egg)

Jeg elsker ostekake, og jeg elsker sjokoladekake. Kombinasjonen MÅ jo bare bli helt fantastisk? Eller? Første smaken tenkte jeg var veldig spesiell, men andre biten senere på dagen var knall! Så dette tror jeg er en kake man enten liker godt, eller ikke liker, om jeg skal dømme ut fra de andre som har smakt den også. Her falt den i hvert fall i smak hos både liten og stor. Den er mektig, men ikke så alt for søt, så sånn sett så går det faktisk an å kose seg litt med den også.

BUNN:
2 pakker havredigestive fra Semper
2 ss kakaopulver
150 gram smeltet margarin

TOPP:
4 pakker tofuline smøreost naturell
200 gram sukker
200 gram mørk kokesjokolade
4 egg
et par never sjokobiter

Finhakk kjeksen, og bland sammen med kakaopulveret. Ha i smeltet margarin, og trykk bunnen ut i en rund form på 23 cm i diameter. Sett den kaldt mens du lager fyllet. Kjøt smøreosten og sukkeret i en kjøkkenmaskin til en jevn masse. Ha i ett og ett egg, og bland det godt inn før du har i neste. Kjør på lav fart, så det ikke skiller seg. Smelt sjokoladen over vannbad, og ta av når den er ordentlig smeltet. Ta et par skjeer av ostemassen over i sjokoladen for å jevne ut temperaturen, før du blander sjokoladen ned i ostemassen. Rør inn litt sjokoladepletter for hånd før hele røren helles over i forma. Stekes ved 175 grader i 40-50 minutter. Sjekk etter 40 minutter, så den ikke brenner seg. Avkjøl den på benken, og sett den i kjøleskap over natta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar