tirsdag 17. mars 2015

Brownie-cookies (med egg)

Jeg driver og jobber med mange nye oppskrifter om dagen. I dag fikk jeg plutselig lyst til å prøve meg på noen kjeks, bare for å finne ut at jeg manglet både det ene og det andre i forhold til hva jeg skulle ha i oppskrifta. Så jeg trikset og jeg mikset og endte med trippel-sjokolade brownie cookies, som rett og slett er de beste både jeg og mannen i huset har smakt noen gang. Sprøe ytterst, myke inni, og med mye sjokoladesmak uten at de er bitre.

3 egg
100 gram sukker
1 ts vaniljesukker
400 gram sjokoladepletter
50 gram margarin
120 gram toro kakemiks
1/2 ts bakepulver
1 ss kakao

Ha egg, sukker og vaniljesukker i en bolle. Visp det godt sammen til en tynn eggedosis. Ha halvparten av sjokolade, og margarinet i en liten bolle, og smelt det over vannbad. Når sjokoladen og margarinet har smeltet, så bland det i eggedosisen mens du pisker forsiktig. Her er det genialt med en håndmikser på stativ eller en kjøkkenmaskin på laveste hastighet. Ha i 1/3 av melet, blandet med kakao og bakepulver om gangen, og vent til det er ordentlig blandet inn før du har i neste dose. Hvis røren ser veldig tynn ut, så ha i blitt mer mel. Røren skal være skikkelig seig og klissete, men ikke tykk eller flytende. Rør inn resten av sjokoladeplettene. Du kan også bruke hakket mørk sjokolade om du ikke har pletter tilgjengelig. Bruk en spiseskje, og lag store topper som du flater litt ned på bakeplater. 6 på hver bakeplate, 12 til sammen. Stekes ved 175 grader i 10-15 minutter. Lønner seg å sjekke etter 10 minutter, da ikke alle ovner er like der. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar