onsdag 1. april 2015

Mokkakake. (med egg)

Da jeg la ut bilde av denne på Facebook og instagram i går, så var det flere som leste morkake. Men jeg kan love, at dette er alt annet enn det, og helt garantert, så smaker det veldig veldig mye bedre. Jeg er ikke noe fan av kaffe, men har alltid vært glad i sjokolade med mild kaffesmak i. Så da jeg fant ut at det var noe som het mokkakake, så måtte den testes, ikke at oppskrifta fungerer som den skal når jeg fjerner enkelte ting, men resultatet ble nå allikevel knallbra, og det er ikke mye igjen ute på kjøkkenet her for å si det sånn.

2 egg
2,5 dl kaffe
2,5 dl soyamelk
2 dl sukker
4 ss rapsolje
1 ts vanilljeekstrakt(eller vaniljesukker)
6-7 dl toro kakemiks
1/2 ts bakepulver
1 ts natron
6 toppede ss kakao
20 gram mandelmel

Visp egg, kaffe, melk, sukker, olje og vaniljeekstrakt/sukker godt. Jeg brukte pulverkaffe for enkelhetens skyld, og brukte to teskjeer på koppen. Ha i mandelmel, balepulver, kakao og natron. Ja i litt og litt mel, til du får en passe tykk kakerøre. Bruk en randform på 24-25 cm i diameter, og hell røren oppi. Stekes ved 180 grader i 45 minutter. Stikk ned for å sjekke at den er gjennomstekt, før du tar den ut. La den hvile i forma i rundt om 45 minutter, før du velver den ut på rist. Sikt litt melis over for pynt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar