søndag 22. mars 2015

Gulrot og squash muffins (med egg)

Jeg liker å tro at til og med muffins blir et lite hakk sunnere når det er grønnsaker i. Jeg vet mange er skeptiske til grønnsaker i kaker, men det gir en utrolig god smak, og det gjør at kakene holder seg lenger, blir saftige og gode. Jeg elsker gulrotkake, og disse minner om det, bare med litt squash oppi også. De er ikke kjempesøte, men veldig gode allikevel. Og pass på etikettene på krydderet om du har mye krydder i skapet, for første gangen jeg lagde disse, så klarte jeg å putte karri i, i stedet for kanel. Ikke helt samme smaken kan man si.

2 egg
200 gram brunt strøsukker
3/4 dl rapsolje
300 gram toro kakemiks
2 ts bakepulver
2 ts kanel
1 dl alpro yoghurt med vanilje
100 gram valnøtter
4 dl raspet gulrot
2 dl raspet squash

Ha egg, sukker og olje i en bolle, og visp det på lav hastighet til det er godt blandet. Ha i bakepulver og kanel, og 250 gram av melet. Visp til det har blandet seg. Ha i yoghurten og bland det godt. Hvis røren er for tynn, så ha i litt og litt mel til den er passe tykk. Bland inn revet gulrot og squash, og finhakkede valnøtter. Det er viktig når du måler opp gulrot og squash, at du trykker godt ned i desilitermålet, det skal være tettpakket. Fyll muffinsformene 2/3 fulle når de står i et muffinsbrett. Jeg fikk 18 muffinser ut av oppskrifta. Stekes ved 175 grader i 30 minutter. 

2 kommentarer:

  1. Hei - Kom over bloggen din via babyverden der du hadde kommentert noe om mat-allergi. Jeg har lenge slitt med oppblåst og hard mage, etter og endelig hadde kommet meg til en spesialist da min egen fastlege ikke kunne finne noe fant han ut at jeg bl.a reagerte på: Kumelk, hvete, gjær og reker. Veldig sørgelig det med melken da jeg trener mye og spiser mye kesam, yoghurt og proteinpulver. Nå må jeg kutte ut alt og det er svært tungt syns jeg. Fikk enzymer i kapsel form som må taes dersom jeg inntar slike matvarer - han mente at dersom jeg spiste noen av de matvarene hver 4 dag så gikk det greit ,men alt inneholder hvete og melk nesten. Så jeg sliter veldig.. dette er helt nytt for meg. Så mitt spørsmål til deg er om du har noen gode råd/tips til meg? Setter pris på minste rådet/tipset :) Flott blogg forresten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Beklager sent svar, har ikke vært innom bloggen på noen dager pga tidsmangel :) Jeg har vært der du er, og jeg kjenner frustrasjonen igjen veldig godt. Husker jeg gikk rundt i butikkene og ble stadig mer irriterert og nedslått fordi jeg følte jeg ikke kunne spise noen ting som helst. Det har kommet mye nytt på markedet siden den gang heldigvis, men akkurat der helt i begynnelsen, så er det en tøff overgang. Jeg lager det meste fra bunn av, synes det er mye enklere enn å rote rundt med ferdigmat og en del halvfabrikat. Nå i dag la jeg ut en oppskrift på scones som er kun med bakepulver, og som er veldig gode, og det ligger og en oppskrift ute her på rundstykker som ikke har gjær i seg. For brødmat uten gjær er noe av det vanskeligste. Driver og jobber meg fram til en god knekkebrødoppskrift og, så den kommer nok om ikke så lenge.

      Når det gjelder ting i butikken, så tenk rene matvarer i første omgang. Alt av kjøtt, grønnsaker og sånt kan spises. Vanlig ris også. Det finnes glutenfri cous cous og pasta i de glutenfrie hyllene i butikkene. Smakene varierer en del på pastaene, så der er det greit å prøve seg fram hvilken man liker best smaken på. Soyamelk, havremelk, rismelk, mandelmelk og kokosmelk kan man bruke. En del av de kommer også i form av yoghurt, smøreost, rømme osv, så man har litt alternativer. Hvis du tåler melkeproteinene, men ikke laktosen, så er det mange gode laktosefrie produkter på markedet og.

      Bearbeidede kjøttvarer, er en felle når det gjelder melk og gluten, samme med kryddermikser. Så kryddermikser unngår jeg for det meste, men jeg har tålt de som Santa Maria eller Hindu har uten problem. Toro og Maggi sine buljongterninger er også ok. Av pølser, pålegg og sånt, så er Gilde go og magerserien uten både gluen og melk. Kokt skinke og sånt og. Blandingsskinkene kan ha i seg, så de må du lese på. Grillstad sin spekemat er uten melk og gluten. Jeg mener også at Leiv Vidar og Finsbraathen har pølseprodukter uten. Gilde sine ekte karbonader har egg, men ikke melk og gluten.

      Jeg tror jeg har fått dekket det meste nå. Men bare spør igjen hvis du lurer på noe. Det er ofte lettere å få tak i meg via facebooksiden, da jeg er innom der litt oftere, sånn hvis det er noe som haster litt :) Lykke til :)

      Slett