lørdag 3. januar 2015

Seige sjokolademuffins (med egg)

I og med jeg tåler litt egg igjen, så har det blitt veldig moro å eksperimentere med kaker jeg ikke har kunnet lage de siste årene. Denne her har jeg jobbet meg fram til, for første ladning ble så harde at de var rene mursteiner, andre ladning ble aldri gjennomstekt, men endelig satt oppskrifta på plass. Det er jammen ikke alltid lett når man skal ha ting gluten og melkefritt. 

2 egg (store, eller 3 medium)
2,5 dl sukker
100 gram margarin
2 dl toro kakemiks
2 ts vaniljesukker
1/2 ts bakepulver
4 ss kakao

Visp egg og sukker til eggedosis. Smelt margarinet, og ha i mens du visper forsiktig. Vend i det tørre og miks sammen til en ganske så tykk røre. Fyll muffinsformer 2/3 fulle. Jeg fikk 8 muffins ut av denne oppskriften her. Stekes ved 200 grader i 20 minutter. Stikk inn for å sjekke at de er ferdige. La de avkjøle, når de avkjøler, så danner det seg en grop i midten som kan fylles med godsaker. Denne gangen valgte jeg å lage en ostekrem, men de er knallgode med litt soyais eller krem oppi også.

Ostekremen:
1 pakke tofuline smøreost naturell
4 ss melis
saften fra en klementin

Rør sammen til en jevn og fluffy krem, og legg i gropene på muffinsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar