onsdag 7. januar 2015

Linsegryte med grønnsaker

I huset her har vi begynt å innføre en vegetarisk dag i uka. Fritt tatt etter Meatless Monday som er et fenomen som har bredt seg godt utover nettet den siste tida. Nå er ikke vi så veldig flinke til å faste dager på ting, men en dag i uka, skal vi ha vegetarmat. Sist uke, hadde i blomkålsuppe og pannekaker. Denne uka hadde jeg lyst til å prøve å gjenskape en rett jeg spiste mye da jeg var vegetarianer for mange år siden, men som jeg ikke hadde oppskrift på. Det ble ikke helt som jeg husket, men det ble absolutt bra, og jammen meg har vi ikke middag til i morgen og.

3-6 poteter avhengig av størrelse
6 gulrøtter
1 liten kålrot
1/2 sellerirot
1 pakke persillerot
1 purre
4 dl røde linser
vann
1/2 ts gurkemeie
1 ts korianderpulver
2 ss meriam
2 ss persille
1 ts paprikapulver
1/2 ts muskat
salt
pepper
3 ss olivenolje

Skrell og kutt grønnsakene i passe biter. Ha de i en kjele, og hell på vann så det nesten dekker helt. Kok opp, og la koke til de er møre. Samtidig som grønnsakene koker, så skyll linsene, hell de i en kjele med 2 liter vann, og gurkemeien. Kok opp, og la de koke i 20-25 minutter til de er møre. Når både grønnsakene og linsene er ferdigkokt, så hell linsene med kokevannet over i kjelen med grønnsaker, bland godt sammen. Ta en liten kjele, og varm opp olivenoljen. Hell oppi alle krydrene på en gang, og fres kjapt under omrøring for å få fram smaken i krydderne. Hell krydrene opp i kjelen med gryta, og bland sammen. Smak til med salt og pepper til gryta har riktig smak. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar