søndag 28. desember 2014

Tacokrydder

Jeg har alltid i større eller mindre grad, reagert på de ferdige tacokrydderne rundt om på markedet. Jeg tror det har noe med alle e-stoffene å gjøre. Så jeg unngikk taco i mange år, før jeg fant ut at jeg kan jo prøve å lage krydderet selv! Jeg fant en oppskrift ute på nett et sted, men det måtte noen justeringer til før jeg fant den blandingen jeg synes ga best smak. Mye fordi mange av oppskriftene rundt, har veldig mye spisskummin i seg, noe jeg ikke er så voldsomt begeistret for. Men her er i hvert fall min versjon av hjemmelaget tacokrydder, og jeg har enda ikke møtt noen som ikke synes den er nydelig. Jeg spiser taco med tacoskjell, kinakål, salsa og kjøtt bare. Men man kan fint bruke Wilmersburgerosten til å ha som topping, og soyarømme også hvis man liker det på. Jeg synes nok taco er den letteste sånn sett å gjøre melke og glutenfri.

1 ts spisskummin
3/4 ts korianderpulver
1 ts paprikapulver
3/4 ts hvitløkspulver
1 knivsodd chilipulver
1 ts salt

Så enkelt og så godt. Bare bland krydderne sammen, hell over kjøttet og ha over 1/2 dl vann og la det koke inn. Om du ønsker mer smak av spisskummin, så kan du ha i en teskje til. Og samme med chilipulveret, bare å øke litt på dosen hvis det ikke blir sterk nok smak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar