lørdag 20. desember 2014

Tips til julematen.

Takket være en privat melding jeg fikk på Facebook, så kom jeg til å tenke på at jeg kanskje burde lage et lite innlegg angående julemat og de utfordringene vi står overfor der. For det er fryktelig kjedlig å sitte der som eneste person som ikke kan spise annet enn ribba og poteter feks. Så her kommer mine tips for en allergifri julemiddag.

Medisterkaker
Mange kaller farsekaker for medisterkaker, dette er en veldig dum feiltakelse, men farsekaker kan vi bare se langt etter. Det er nesten like mye melk som medisterdeig. Men medisterkaker kan vi fint lage selv, og de er knallgode. Mammas oppskrift, som jeg også følger er også veldig enkelt.
500 gram medisterdeig (altså ikke medisterfarse)
1/4 ts pepper
1/4 ts salt
1/4 ts muskat
1 1/4 ss potetmel
1 dl rismelk
Bland alt godt sammen, form til kaker og stek de på svak varme til de er gjennomstekt. Snu de halvveis, så de blir stekt på begge sider. 

Julepølser
Det er to eller tre pølser på markedet som passer for oss. Jeg vet Leiv Vidar hadde noen i fjor, men jeg har ikke sjekket de i år, så jeg skal ikke si 100% på de. Men Gilde sine nye julepølser med mer kjøtt, er også uten gluten og melk. Den er helt ok på smak, men har hørt mange si de synes den har litt fettete smak. First price sin er også helt melke og glutenfri. Ikke la dere skremme av at det er first price og at den er billig, for den er knallgod! Den vant smakstesten på Klikk tidligere i desember også.

Kalkun
Her i huset har vi bytta ut ribba med kalkun. Delvis fordi mannen er tysk, og har kalkun som tradisjon, og delvis fordi jeg ikke er noe fan av ribbe. Men her gjør vi det veldig enkelt. Vi smelter litt margarin i en kjele, og pensler kalkunen med det, før vi har på kyllingkrydder (tandoori fra Hindu). Så fylles kalkunen med banan og eple, før den settes i ovnen i langpanna med litt vann rundt. Der står den og koser seg i 175 grader til den er ferdig. Jeg pleier å beregne ca 3 timer på en 5-6 kilos kalkun. Ps. husk å tine kalkunen i kjøleskap de siste to dagene før.

Saus til kalkunen
Ta kalkunen ut av langpanna, sil av vannet som er rundt, tilsett litt mer vann. Kok opp, ha i maisena for jevning, litt sukkerkulør, salt og pepper etter smak. helt nydelig og så enkelt.

Ribbe
Gni salt og pepper inn på ribba dagen før, og ha den i kjøleskapet. Rut opp svoren, og legg den med svoren ned i langpanna med litt vann rundt. Legg over folie, og sett den i ovnen på 225 grader i 45 minutter. Ta av foliet, og snu ribba så svoren kommer opp. Senk temperaturen til 175 grader, og stek videre til den er ferdig. Beregn ca 30 minutter per kilo ribba er. For sprø svor, sett grillelementet på de siste minuttene, men her må du passe på, for veien fra sprø til brent går på null svisj.

Pinnekjøtt
Kan fint lages på normal måte. Bare styr unna der de har som vane å steke det kjapt i smør før eller etter koking. (utrolig hva folk kan finne på)

Kålrotstappe
Lages på normal måte, men bytt ut smør, melk og fløte, med margarin uten melk, alpro matfløte og enten rismelk eller soyamelk avhengig av hva du føler gir best smak.

Av mangelen på gode bilder av min egen julemat, så lånte jeg bildet fra Dinmat
Gå gjerne inn der for mer tips og oppskrifter på mat (dog ikke allergifri i noe særlig grad)

Også var det dessertene da. Nå er det sikkert fryktelig mange forskjellige desserter rundt omkring i landet, men de tre vanligste har jeg skjønt er riskrem, karamellpudding og multekrem. karamellpuddingen har jeg dessverre ikke funnet noen god måte å fikse melkefri og glutenfri, men de andre kan man fint klare å gjøre allergifri. 


Multekrem og krumkaker
Krumkaker kan du lett lage med oppskriften jeg har her: http://matallergier.blogspot.no/2013/11/krumkaker.html

Multekremen kan lett fikses med litt alpro kremfløte. Multene er jo helt allergifrie fra før. Bare husk litt mindre sukker i kremen enn vanlig, fordi alpro sin er litt søt fra før.

Riskrem
Her småjukser jeg litt, for jeg bruker rød saus på pose, og jeg bruker Toro sin risgrøt hurtigkokende som jeg koker opp. Oppskriften under er til 3-4 porsjoner, noe som aldri holder her i jula, så da tredobles den.
1 pose toro risgrøt (blå)
ca 4 dl rismelk
1 ss sukker
1 boks alpro kremfløte
1 ts vaniljesukker

Ha posen i en kjele, og hell på 2/3 av melka. Kok opp, rør hele tiden så det ikke brenner seg. Ha i litt og litt melk etterhvert som det tykner og trenger mer. Kjører man full dose rismelk, så ender man med rissuppe i stedet for grøt. La grøten avkjøle seg ordentlig. Stivpisk kremløte med vaniljesukker og sukker, og bland sammen. Serveres med rød saus. 
Så da håper jeg dere er litt klokere når det kommer til tips og triks rundt julematen, og at alle får en helt fantastisk god jul med mye god mat og snille mager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar