søndag 19. juni 2011

Hverdagsgryte.

Denne oppskrifta her er egentlig hentet fra Matprat sine sider. Men jeg har gjort om litt på tilbehøret og putter på oppskriften på potetmos også. For denne skal nemlig serveres med potetmos. Helt nydelig er den i hvert fall. Enkel og god.

400 gram kjøttdeig
1/2-1 purre
1 fedd hvitløk
1 stor tomat
4-5 gulrøtter
2,5 dl hønsebuljong
salt
pepper

Brun kjøttdeigen i en stekepanne. Skrell gulrøtter og rasp de. Skjær purre i skiver og tomat i små terninger. Rasp opp hvitløksfeddet. Ha alt over i en kjele sammen med den stekte kjøttdeigen. Jeg bruker gjerne litt ekstra buljong fordi jeg liker litt mer væske på gryta. La det koke opp, og la det putre i 10 minutter. Serveres med potetmos og salat. 

Potetmos:
6-8 store poteter
2-3 dl rismelk
1 toppet spiseskje margarin
salt 
pepper

Skjær potetene i terninger og kok de i usaltet vann. Hell av vannet og mos de med en potetmoser. Ha i ca 1 dl rismelk og margarin og la det koke inn. Ha i mer rismelk, og la det koke inn. Om den enda er for tykk, så ha i litt til. Jeg bruker nok nærmere 2 dl rismelk til denne størrelsen porsjon. Smak til med salt og pepper. 

1 kommentar:

  1. Disse grytene så gode ut! Jeg liker også å lage maten fra grunnen av. Og tåler ikke melk (laktose).

    SvarSlett