søndag 7. september 2014

Pulled pork.

Overalt hvor jeg ser for tida, så ser jeg oppskrifter på pulled pork. Eller langtidsstekt svinekjøtt om du vil. Siden jeg ikke bare reagerer på gluten, melk og egg, men også tomat, eddik og andre skumle ting, så har jeg grublet og vridd hodet for hvordan jeg kan få til dette vidunderverket sånn at det allikevel har mye smak. Resultatet er oppskrifta under, og det smaker rett og slett bare himmelsk.

1 hel svinenakke
1/2 glass dijonsennep
3/4 ts pepper
3/4 ts hvitløkspulver
1/2 ts røkt paprikapulver
1 ts paprikapulver
1 ts urtesalt eller havsalt
1 liter vann

Bruk en liten bolle og bland krydderne inn i sennepen. Fordel sennepen jevnt over svinenakken, og legg den i en langpanne. Hell på en liter med vann, og sett inn i ovnen på 125 grader. Med jevne mellomrom under stekningen, så åpne, og øs vannet fra formen over kjøttet. Jeg pleier å gjøre det første gangen etter 2-3 timer, også en gang hver time til det er ferdig. Kjøttet skal stå i ovnen i 8 timer før det er helt ferdig. 

Det geniale med denne måten å steke kjøtt på, er at du egentlig kan bruke det til hva som helst. Vi har foreløpig bare brukt det på samme måte som en skinkestek, med poteter, grønnsaker og brun saus. Men neste gang vurderer jeg å putte det i hamburgerbrød med dressing og hele pakka. Det er egentlig bare fantasien som setter en stopper for hva man bruker det til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar