søndag 17. august 2014

Gulrotmuffins med vegansk ostekrem.

Jeg har lenge prøvd å få til gulrotkake i en eller annen form, men med veldig dårlig resultat. Så jeg ble tipset om å prøve å lage egen melmiks, og ikke bruke de ferdige i butikken, og da satt gulrotmuffinsene i boks. Det er litt mer jobb selvfølgelig når man blander melet selv, men du, så verd det. Oppskrifta på melmiksen holder til flere omganger og, og kan også brukes til andre typer kake, men da må man huske på å ha i litt xanthan gum. Jeg kan bare si at dette er de saftigste og beste gulrotkakegreiene jeg noen gang har smakt. Og de var så populære både hos liten og stor her at de forsvant før jeg rakk å blunke. 

Melmiksen:
1 liter brunt rismel finmalt
3 1/4 dl potetstivelse
2 dl tapioca stivelse

Jeg kjøpte disse meltypene på Iherb, og blandet sammen, og det ble knall. Alle posene var fra merket Bob's red mill. 

Muffinsene:
3,5 dl mel
1/4 ts xanthan gum
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
1/2 ts kanel
2,5 dl sukker
1/2 ts vaniljesukker
Eggerstatning tilsvarende 3 egg
3 ss alpro yoghurt naturell
2 dl rapsolje
4 dl revne gulrøtter

Bland det tørre i en bolle, og det våte i en annen. Ha gulrøttene i det våte, og bland lett. Ha i det tørre litt etter litt mens du rører det sammen. Røren blir god og tjukk. Fyll opp 12 muffinsformer opp til toppen. Stekes ved 175 grader i 25 minutter.

Ostekremen:
1 boks tofuline smøreost naturell
ca 2 dl melis
saften fra 1/4 appelsin

Miks sammen ost og melis, smak til. Ha heller i litt mindre melis med en gang, og smak deg til du synes den er passe. Det samme gjelder appelsinen, da noen ikke liker like sterk smak på kremen. Fordel kremen på muffinsene når de er avkjølt og pynt med revet appelsinskall. 

Muffinsene bør oppbevares kjølig på grunn av ostekremen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar