tirsdag 23. september 2014

Red velvet cake.

Nå fikk jeg endelig satt meg ned og skrevet ned oppskrifta og fått den ut på nett. I denne har jeg brukt en melblanding jeg har miksa selv, samme som på gulrotmuffinsene, men jeg tror man fint kan bruke toro kakemiks også. Kaka ble stor suksess på podens bursdag i helga som var, så håper den faller i smak for dere andre også.

Melmiksen:
1 liter brunt rismel finmalt
3 1/4 dl potetstivelse
2 dl tapioca stivelse
 
Kaken:
6,5 dl melmiks
0,5 dl kakao
3/4 ts xanthan gum
1,5 ts bakepulver
1,5 ts natron
3,5 dl rismelk
2 dl margarin
3,5 dl sukker
eggerstatning for 3 egg
1 ts vaniljeessens
1 boks matfarge rød
 
Kremen:
2,5 dl margarin
1 klype salt
6 dl melis
3 ss rismelk
 1 ss sitronsaft
1 ts vaniljeekstrakt

Bland det tørre i en bolle. Pisk sammen eggerstatning, margarin, sukker og vaniljeessens. Pisk godt i et par minutter. Ha i melk og det tørre om hverandre, og rør mellom. Ha i fargen til slutt. Jeg kjøpte farge på Jernia, for de man kjøper på matbutikken, er ikke sterke nok til å farge kaka ordentlig. Kaka smaker selvsagt like godt for det, men det er jo litt morsomt med en skikkelig rød kake. Fordel røren i to former på 20 cm i diameter. Stekes ved 175 grader i 35 minutter. La de hvile i forma i 30 minutter før du tar de ut av formene og legger de på rist. Kaka pyntes når den er helt avkjølt. 
Miks margarin og salt godt. Ha i melis og pisk godt til en jevn smørkrem. Ha i resten og pisk sammen. Legg et godt lag med smørkrem mellom kakedelene, og fordel resten jevnt over hele kaka. Jeg valgte å pynte med sølvkuler, men det er absolutt ikke nødvendig. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar