tirsdag 9. september 2014

Karamelliserte epler med iskrem

Sukkerbombe, men så så utrolig godt! Veldig mye enklere og kjappere enn jeg forestilte meg var det også. Oppskriften jeg tok utgangspunkt i, var ganske så stor. Så den her er beregnet til 2 porsjoner etter en del justeringer. Jeg jukser med iskremen da, så jeg bruker Tofuline sin vaniljeis når jeg serverer disse.

1 stort eple
3 ss margarin 
2 ss sukker

Skrell eplet, ta ut kjernehuset, og skjær eplet i båter eller store terninger avhengig av hva du ønsker. Min favoritt er gule epler fordi jeg da får det syrlige og det søte samtidig. Smelt margarinet i en panne, og ha i eplene. La de steke under jevnlig omrøring til de er helt myke. Ha i sukkeret, rør rundt, og la det karamellisere. Rør innimellom så det ikke brenner seg. Noen ganger kan det lønne seg å skru ned varmen på plata litt også, avhengig av hvor ofte man får rørt i blandingen. Etter fem minutter er de ferdige. Legg iskrem i en skål, og fordel eplene over mens de enda er varme. Serveres med en gang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar