søndag 20. september 2015

Sjokolademousse (med egg)

Enkelte ganger så angrer jeg veldig på at jeg ikke har prøvd ting før. Hjemmelaget sjokolademousse høres så forferdelig komplisert ut, men egentlig er det ikke så komplisert som jeg skulle ha det til. Nå jukser jeg litt, for hele styret med vannbad og sånt orker jeg ikke. Så jeg smelter rett og slett sjokoladen i microen. Svak styrke, og tar rørepauser underveis. Og det har fungert veldig fint hittil. Vi har absolutt en ny favorittdessert her i huset.

200 gram sjokolade
4,25 dl alpro kremfløte
4 eggeplommer

Smelt sjokoladen, og rør inn eggeplommene en og en. Stivpist Alpro kremfløte, og ha sjokoladeblandingen i litt etter litt. Sjokoladeblandingen er ganske seig og tykk når eggene har kommet i, men det går fort å få teknikken på det. La det vispe fram til sjokoladen er ordentlig blandet inn. Hell moussen over i porsjonsformer, eller en stor serveringsbolle. Sett bollen i kjøleskap i noen timer til den stiver. Det holder gjerne med en 2-3 timer. Jeg føler jeg får best resultat på denne hvis jeg bruker ballongvisp framfor vanlig håndmikser. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar