torsdag 2. april 2015

Appelsinsjokoladecookies

Det ultimate påskegodteriet for meg, sånn uten om marispan selvfølgelig, er appelsinsjokolade. Dessverre så inneholder på den melk, og selv om Premium har en med "bare" melkefett i som jeg tåler litt av, så blir det ikke helt det samme. Så jeg tenkte at cookies med appelsin og sjokolade, det må vel funke bra? Og det gjorde det og. Så her er årets påskeoppskrift fra Matmomsen.

150 gram margarin
120 gram brunt strøsukker
30 gram sukker
2 egg
4 ss kakao
150 gram sjokoladepletter
saft og skall fra 1 appelsin
1 ts natron
1 pose toro kakemiks

Rør smør, brunt strøsukker og sukker godt, til det blir luftig. Pisk eggene lett sammen, og ha i. Ha i skallet og saften fra appelsinen. Ha så i kakao, natron og nesten all sjokoladeplettene, og til slutt melet. Ha i litt og litt mel, og stopp når det blir en passe tykk, men ikke tørr kakedeig. Jeg har bakt denne to ganger nå, og første gangen måtte jeg ha litt mindre mel enn siste. Del deigen i 24, og rull hvert emne til en ball. Trykk ballen litt flat, og legg de på bakebrett. 6-9 per brett er nok, for de hever en del, og da er det greit at de ikke flyter sammen.  Bruk resten av sjokoladeplettene, og dytt lett ned i toppen for pynt. Stekes ved 180 grader i 15 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar