lørdag 11. januar 2014

Jukse-paella.

Paella virker å være litt som den spanske versjonen av pytt i panne. Man tar det man vil ha og putter oppi. Et lite søk på nettet, så dukker det opp hundrevis av forskjellige oppskrifter, og alle er ulike. Min versjon er en kjapp og forenklet versjon. Den faller i smak hos de fleste som har smakt den, men jeg vet ikke helt om jeg hadde fått den godkjent av en spanjol. Ikke minst fordi jeg nekter å gi fra meg basmatirisen min til fordel for paellaris.

2,5 dl ris
5 dl hønsebuljong
2 sjalottløk
1 fedd hvitløk
Grønnsaker etter valg
(jeg brukte erter, blomkål, brokkoli og gulrot)
2 kyllingfileter
10 scampi
1/2 ts gurkemeie

Skjær grønnsakene i biter og kok de. Skjær kyllingfileten i biter og stek de. Hakk løk og hvitløk, og fres i litt olivenolje. Ha i gurkemeie og ris, og rør til risen er gul. Hell over hønsebuljongen, gi det et oppkok, og skru ned platen. Sett på lokk og la det stå og trekke i 20 minutter. Jeg bruker en wok når jeg lager denne retten, for da kan jeg bare slenge alt oppi der til slutt. Da jeg tok bildet, så brukte jeg hele scampi, men da synes jeg scampiene ble for dominerende, så i ettertid har jeg delt de i to før jeg har de oppi risen. La de trekke sammen med risen i fem minutter. Ha oppi grønnsaker og kylling og server.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar