mandag 13. mars 2017

Brioche

For noen dager siden, så la Kathrine hos Gluten- og melkefri inspirasjon ut en oppskrift på Brioche. For meg, var dette et helt ukjent navn på et bakverk, så jeg ble jo nysgjerrig. Når jeg da fant ut at det var en salig blanding av bolle og rundstykker på en måte, så tenkte jeg at dette måtte prøves. Men siden jeg er allergisk mot å følge oppskrifter omtrent, og ulike bakere, får ulike resultater med mel og sånt, så måtte jeg endre litt på hennes oppskrift, for å få den til som jeg ville. Så her er min oppskrift på Brioche.

3 dl usøtet soyamelk
3 ss melis
1,5 ss fiberhusk
50 gram fersk gjær
50 gram blå jyttemel
1 pose toro lys mix (375 gram)
1 ts salt
1/2 ts kanel
4 egg
100 gram melkefritt margarin

Ha soyamelk, melis, fiberhusk og gjær i en bakebolle. Bland det godt sammen til gjæren er oppløst. La det hvile i ca 10 minutter, til gjæren putrer og bobler i bollen. Ha i eggene, og kjør de inn i gjærblandingen. Ha i jyttemel, salt og kanel, og bland det godt inn. Ha til slutt i ca 300 gram av toro lys mix. Deigen skal nå være ganske tung og seig å jobbe med. Kutt margarinet i terninger, og ha det i, la det kjøre seg helt inn i deigen. Nå skal deigen være seig og klissete, men med såpass god konsistens, at den holder formen når du lager boller ut av den. Smør en rund form på 24 cm, og lag boller ut av deigen, som du plasserer med litt mellomrom ned i formen. Sett den inn midt i ovnen, skru varmluften på 50 grader. La den heve der i en time, før du tar den ut av ovnen, og skrur ovnen opp til 180 grader. Pensle med egg før du setter den inn. Stekes med over og undervarme i ca 35 minutter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar