tirsdag 14. mars 2017

Arabisk pilaff

For mange mange år siden, så smakte jeg noe som ble kalt rispilaff på en restaurant jeg var. Jeg lette høyt og lavt etter oppskrift i mange år, og jeg testet og triksa, uten å treffe smaken. Så kom jeg over en oppskrift som jeg i utgangspunktet ikke synes så noe bra ut. Jeg testet den, men smaken ble helt feil for meg. Men med litt justeringer på krydderet, og fjerning av et par ting, så satt den! Og nå er den blitt en stor favoritt for både barn og voksne i huset her.

1 ss olivenolje
100 gram glutenfri spagetti
3,75 dl basmatiris
7,5 dl vann
1 ts salt
1/2 ts hing

Varm oljen i en stor kjele. Knekk spagettien opp i små biter, og brun den til den i oljen. Den puffer seg opp, og etter litt, så blir den brun. Det gir en litt nøttete smak på den. Ha i risen, og rør rundt, så den dekkes med olje. Ha i vann, salt og hing. La koke opp, og sett på lokk. Senk platen helt ned til det laveste på platen, og la den stå i 20 minutter. Hvis du vil bruke det som hovedrett, og ikke som tilbehør, så kan du ha i en boks med kikerter når det er 5 minutter igjen av koketida. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar