tirsdag 18. august 2015

Stekt ris

Noe av det jeg er aller mest glad i av mat som er rask å lage, er stekt ris. Det begynte med at jeg kjøpte mye stekt ris på restauranter da jeg var i tenårene, og etter hvert som årene har gått, så har jeg klart å få til en oppskrift som jeg synes er knallgod her hjemme og. I motsetning til den man kjøper på kinesiske restauranter, så har denne her lite fett i seg, da jeg egentlig ikke steker risen. I de årene jeg ikke tålte egg, så droppet jeg bare eggene som er i oppskrifta, og den smakte like bra for det. Så selv om det er egg i oppskrifta under, så kan den fint droppes uten at det gjør noe. Og det beste er jo at hele greia gjøres på under 30 minutter.

3 dl basmatiris
6 dl vann
1/2 ts salt

4-5 egg
250 gram amerikansk blanding
1 liten purre
1 boks reker
100 gram kokt skinke

Ha ris, vann og salt i en kjele. Kok opp under lokk. Når vannet koker, senk platen til det svakeste, og la den stå og trekke i 20 minutter. Når det er igjen 10 minutter av trekketida, er det tid for å starte på resten. Jeg anbefaler en stor wok for å få plass til alt. Ha eggene i woken, og rør sammen mens de steker. Når de er ferdigstekt til eggerøre, så ha i den amerikanske blandingen. La den putre litt sammen med eggene til den er nesten ferdig. Ha da i purre i skiver, reker som har fått skyldt av laken, og kokt skinke i strimler. Bland godt. Når risen er ferdig, helles den i, røres om og serveres. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar