mandag 13. juli 2015

Potetbåter Idaho

Sommeren insisterer på å være grå og ha lite fint utevær, så da kan man i det minste lyse opp litt inne med å prøve ut nye ting. Dette er faktisk en oppskrift jeg fant i en av mine gamle kokebøker, fra dagene før jeg begynte å reagere på forskjellige ting. Jeg vet virkelig ikke hvor jeg har fått den fra, eller hvorfor den heter det den gjør, men det er sånn det går når jeg alltid lager egne bøker med ting jeg finner spennende. Godt var det i hvert fall, for her forsvant nesten alt sammen under middagen i dag. 

8 middels store poteter
400 gram karbonadedeig
1 pakke bacon
salt
pepper
3 fedd hvitløk
1 purre
4 tomater
vegansk ost

Skrell og skjær potetene i båter. Krydre de med salt og pepper, og stek de i en ildfast form ved 200 grader i 20 minutter. Mens potetene står i ovnen, så bruker man tida på å gjøre klar resten. Skjær bacon i terninger, og stek det. Ta det ut av pannen, hell av det meste av fettet, og stek karbonadedeigen. Når den er nesten ferdig, så has hvitløken i. Jeg bruker gjerne et lite rivjern fordi det er veldig enkelt, og gjør at man slipper biter av hvitløk i magen. Skjær purre og tomater i skiver. Bland karbonadedeigen og baconet, og ha på salt og pepper. Hell blandingen over potetbåtene. Strø purre over, og legg tomatskivene på toppen. Strø over vegansk ost i ønsket mengde (Jeg bruker Wilmersburger) og stek på 200 grader i 20 minutter. Serveres med salsa og salat. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar