søndag 8. desember 2013

Lys lapskaus.

Jeg kan ikke tenke meg noe enklere og bedre enn en ordentlig lapskaus kokt fra bunn av selv. Finnes mange varianter av hvordan man liker lapskausen sin, men her er min variant.

ca 1 kilo svinekjøtt
10-12 store poteter
4-5 gulrøtter
3 skiver kålrot
1 persillerot
1 purre
Vann
Salt
Pepper
Noen ekstra poteter

Jeg bruker ytrefilet av svin, da jeg synes den er best siden jeg ikke er så glad i mye fett, men du kan fint bruke andre typer svinekjøtt også, smak og behag. Skjær kjøttet i terninger og ha i en stor kjele med lokk. Hell over ca 2 liter vann, sett på lokket og kok opp. La småkoke i ca en time. Skjær poteter og kåltor i terninger, og de andre i skiver. Skjær opp noen ekstra poteter som du koker i egen kjele ved siden av. Disse skal moses og has i til slutt for å få en tykkere lapskaus. Ha grønnsakene over i kjelen, og hell på nok vann til at det dekker grønnsakene. Kok opp, og la småkoke i 45 minutter. Hell av vannet på de potetene som kokes i egen kjele. Mos de godt og bland ned i lapskausen. Om den enda ikke er tykk nok, så kan man jukse med bittelitt meljevning. Smak til med salt og pepper, og server :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar