fredag 9. desember 2011

Havrekjeks


Det her er i mine øyne verdens beste havrekjeks. Jeg har prøvd mange oppskrifter opp gjennom årene, og jeg har testet ut smaken på enda fler. Men ingen måler seg med denne. Og alle jeg møter synes den er helt fantastisk. 

1 pose havregryn (750 gram)
625 gram sukker
625 gram semper fin miks
1 ss natron
3/4 ss vaniljesukker
3/4 ss bakepuler
125 gram rosiner
375 gram margarin uten melk
2 dl rapsolje
2 dl vann

Bland alt det tørre i en bolle. Smelt margarinet, og bland det med oljen. Gni det inn i det tørre. Ha i vann. Deigen er ganske smuldrete, så den må presses sammen til en passe tykk leiv på benken. Bruk en kopp til å stikke ut havrekjeks. Ha god avstand på bakeplaten, for de eser ut en del. Jeg pleier å ha 9 kjeks på hver plate. Stekes i varmluftsovn på 190 grader i ca 10 minutter. Kan også stekes med over og undervarme, men jeg synes de blir best når man bruker varmluftsovn. 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar