søndag 14. august 2016

Høstlig gryte i slow cooker

Det begnner bli en stund siden jeg kjøpte slow cookeren vår nå, men det blir sjeldent jeg drar den fram, da jeg ikke liker å gå fra ting som står på strøm. Men helgene kan den bringes fram, for da strekker tida til. Ofte, så putter jeg bare kjøtt og løk oppi, jevner ut med maisena og har i salt og pepper, men denne gangen fant jeg ut at jeg skulle prøve å lage en alt-i-ett gryte. Og den ble faktisk ganske så god. Regner det som et godt tegn når 3-åringen ber om porsjon nummer to.

1 kilo svinekjøtt (jeg brukte svinestek)
1 kilo amandinepoteter
6 gulrøtter
2 persillerøtter
4 skiver kålrot
1 løk
ca 1 liter vann
jevning av 3 ss maisena og 0,5 dl vann
Salt
Pepper
En liiiiten dæsj sukkerkulør

Skjær kjøttet i terninger og legg det i slow cookeren. Skrell potetene og de andre grønnsakene, og kutt de i passe biter. Det fine med amandinepoteter, er at de ofte er så små, at de kan puttes hele oppi gryter. Hell over vann, og sett slow cookeren på høy temperatur i 6 timer. Når det er ca 30 minutter igjen, lag jevning, og hell i mens du rører. Ha i salt og pepper, og sukkerkulør. Smak til når sausen har tyknet. Jeg hadde i en dæsj bladpersille for smakens skyld helt til slutt, og det kan absolutt anbefales, men er ikke nødvendig, da gryta har mye smak i seg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar