fredag 1. januar 2016

Pakoras

Jeg er egentlig veldig glad i vegetarmat, en gang i tida var jeg faktisk vegetarianer og. Men når jeg ikke kan ha hverken melk, gluten eller tomat, så er det vanskelig med noe vegetarisk livsstil. Derfor prøver vi å ha litt vegetarmiddager her og der. Helt siden første gangen jeg smakte vegetarmat, så har en av mine favoritter vært pakoras. Den gangen var jeg ung og kresen, og jeg likte egentlig bare de som var laget av poteter. Men med årene, har jeg lært å teste med både brokkoli, blomkål, spinat, squash, løk og aubergine også. Og det er jo så godt! Som regel har vi de som tilbehør til en linsesuppe eller en gryterett. Hing er et indisk krydder som fåes kjøpt i de fleste innvandrerbutikker som er drevet av Pakistanere eller andre fra området der. Det er gult, og har en veldig karakteristisk smak og lukt.

2 dl kikertmel
2,5 ts salt
2 ts pepper
2 ts gurkemeie
3 ts korianderpulver
1/2 ts hing (asafoetida)
1 ts bakepulver
Vann
grønnsaker etter ønske

Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle. Tilsett rundt 1 dl vann, og visp til en klumpefri røre. Er den veldig tykk, så ha i bittelitt til, til den får en god konsistens. La røren tykne mens du kutter grønnsakene. Det er viktig at grønnsakene ikke blir kuttet i for store biter, for da blir de ikke gjennomstekt. Dypp grønnsakene ned i røren, og friter de i rapsolje til de er gyldne og myke i midten, sprø på utsiden. Disse bør serveres ganske fort, fordi de mykner når de ligger. De er gode da og, men best når de er sprø på utsiden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar