lørdag 1. november 2014

Sjokoladetrøfler



I mange år nå, så har jeg sett på alle som legger ut bilder av de nydeligste sjokoladetrøflene. Men det er ikke lett å få til sånt uten melk. Så plutselig kom jeg over en oppskrift på en amerikansk side som jeg måtte teste, og det var utrolig godt! Noe justeringer måtte selvsagt til, for oppskriftene der har jo helt andre måleenheter enn her, og det er ikke alltid det blir like bra når man flytter om til gram og desiliter. Men resultatet ble bra til slutt.

350 gram sjokoladebiter uten melk
1,25 dl kokosmelk (ikke lett)
80 ml nøttesmør etter ønske
1/8 ts salt
1 ts vaniljeessens
 
Kakaopulver
Melis
Sjokoladestrø

Smelt sjokoladen sakte og rolig. Varm opp kokosmelk, nøttesmør og salt, og bland til det er varmt og er en jevn masse. Jeg brukte mandelsmør her. Ta kjelen av platen. Pisk inn den smeltede sjokoladen og vanilijen, og la det kjøle i noen timer i kjøleskapet. Ta ut bollen, og la den stå til den er fast, men myk nok til å rulles til baller. Bland kakao og melis på en tallerken eller liten bolle. Rull til trøfler, og vend de i kakaoblandingen. I oppskrifta, så stod det at man skulle rulle de i sjokoladestrø for pyntens skyld, men de fikk ikke jeg til å sitte fast, så de droppa jeg kjapt. 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar