torsdag 2. oktober 2014

Høstgryte med kylling og rispilaff.

Denne gryta her ble kjapt en ny favoritt i huset her. Poden på sin side, elsker rispilaffen og jeg tror nesten han kunne spist bare den om han fikk lov. Rispilaffen har vi sånn smått begynt å bruke til andre ting og, men akkurat til denne retten, så hever den smaken veldig synes jeg. 

Rispilaff:
1,5 dl spagetti brukket i små biter
3,5 dl basmatiris
8 dl vann
1 terning hønsebuljong
litt olje
pinjekjerner

Høstgryta:
ca 1 liter forskjellig sopp
1 løk
5 dl hønsebuljong
2 ss maizena utblandet i litt vann
150 gram aspargesbønner
1 hel grillet/stekt kylling

Brekk spagettien i små biter, og fres den i litt olje til den blir gylden og puffer seg opp litt. Ha i ris og rør om før du har i vann og buljongterning. Kok opp, og senk temperaturen på platen helt ned, la den stå under lokk i 20 minutter. Når den er ferdig, så bland inn rista pinjekjerner.
Skjær soppen i passe store biter og løken i skiver. Av sopp på denne, pleier jeg å bruke en kombinasjon av sjampinjong, kantarell og andre sopper jeg finner i butikken. Det meste funker. Stek sopp og løk gyldent i litt olje. Hell over 5 dl med hønsebuljong, og la koke opp. Når det koker, så ha i maisena blandingen og la det tykne mens du rører. Pill fra hverandre kyllingen, og ha i kylling og aspargesbønner på slutten. Siden jeg ofte reagerer på krydderet på de ferdiggrilla kyllingene i butikken, så pleier jeg å kjøpe hele kyllinger fra Prior som jeg steker i ovnen selv. Men tåles de ferdige, så er de supre de og, for det går jo mye kjappere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar