mandag 3. oktober 2016

Middagstips Fiskepudding i hvit saus

En av mine store favoritter da jeg vokste opp, var fiskeboller i hvit saus med karri på. Så det var litt sorg her hjemme da jeg fant ut at jeg ikke kunne spise favorittmaten min lenger. Desto mer glede ble det da jeg fant ut at jeg kunne bruke Rørvik eller Fiskermannen sin melkefrie fiskepudding som erstatning. Så kom problemet med den hvite sausen. For uansett hvor god den toroposen sikkert er, så smaker den ikke godt med soyamelk eller rismelk. Det blir for søtt. Så da startet eksperimenteringen, og jeg har kommet fram til en god løsning som fungerer bra i smak.

Hvit saus:
1 liter vann
1 terning grønnsaksbuljong
2 bokser alpro matfløte
pepper
salt
muskat
3 ss maisena + 1 dl vann

Kok opp vann og grønnsaksbuljong. Bland maisena ut i vann, og hell i mens du rører med en visp. Når det begynner å tykne, så ha i matfløten, pepper, salt og muskat etter smak. La den varmes opp, så er den klar til servering. 

Jeg bruker denne hvite sausen til alt som skal ha hvit saus. Til fiskepudding, så kutter jeg fiskepuddingen i terninger, og har den i sausen som jeg lar stå og varme i rundt 5 minutter før servering. Da er fiskepuddingen gjennomvarm og klar til servering. Jeg skrur ofte av platen mens den står og varmer, for da slipper jeg å risikere at det brenner seg. Da jeg vokste opp, så spiste de voksne stekt flesk ved siden av, og det er fremdeles godt den dag i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar