torsdag 23. mars 2017

Vafler

Med den store vaffeldagen rett rundt hjørnet, så tenkte jeg at det var på tide å dele oppskriften min på vafler. Jeg har alltid, så lenge jeg kan huske, laget vafler på slump. Så det å finne en oppskrift har ikke vært så lett. Men nå har jeg målt og sjekket hva jeg faktisk bruker for å få til vaflene mine. En røre er nok til 13-15 vafler. Noen ganger sveller melet mer enn andre, og da må jeg ha i litt ekstra melk for å få riktig konsistens. Og da blir det også en plate eller to mer enn andre ganger. Også kommer det jo litt an på jernet man har. Vi har et dobbeltjern fra OBH Nordica. Veldig godt jern, men platene blir ganske små. 

1 pose toro fin kakemiks (375 gram)
1/2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
1/2 ts bakepulver
50 gram sukker
5-6 dl usøtet soyamelk
2 egg
100 gram melkefri margarin

Ha alt det tørre i en bolle. Smelt margarinen. Ha egg og margarin, og en ladning soyamelk i bollen, og rør godt. Om det blir for tykt, ha i mer soyamelk. La røren stå og svelle i 5 minutter, og se om du må ha i mer soyamelk for å få riktig konsistens. Stek de i vaffeljern og server med syltetøy. Så godt, så enkelt. Disse holder seg også litt uten at de blir tørre, så man kan fint lage de et par timer i forveien. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar