fredag 16. desember 2016

Julemat for allergikere (og alle andre)

Nå som tiden går mot jul, så får jeg stadig spørsmål om julemat for allergikere. Men egentlig, så er det jo mye enklere enn man tror. Spesielt nå som flere ting kan bli kjøpt i butikkene som er uten gluten og melk. Så her er en kjapp oversikt over julematen som folk flest spiser, og som jeg kan noe om.

Medisterkaker.
Jeg er vokst opp med grove medisterkaker, og det er faktisk ikke mange årene siden jeg skjønte at det jeg kaller farsekaker, er det mange andre som også kaller medisterkaker. Gilde har en super medisterfarse i 4 kilos bakker som er gluten og melkefri for de som bruker den typen medisterkaker. Den er det bare å steke rett i panna uten noe mer dill eller dall. For oss andre, som foretrekker den grovere typen, så finnes det mange oppskrifter der ute. Jeg vet mange også bruker ingefær i, men for meg er det helt feil, da jeg aldri har hatt det i mine, eller vokst opp med det. Så her er oppskriften på mine medisterkaker
500 gram medisterdeig
1/4 ts pepper
1/4 ts muskat
1/4 ts salt
1 1/4 ss potetmel
1 dl rismelk
Bland alt sammen til en jevn og fin masse, og stek de på middels til svak varme til de er gjennomstekt. Snu de underveis, så de får en fin stekeskorpe på begge sider. 
Julepølser.
For noen får år siden, så var det nærmest bare First price sin julepølse som var gluten og melkefri. I år skal jeg ikke si helt sikkert hvordan det er med Leiv Vidar og Finsbraathen sine, for de har jeg faktisk ikke sjekket i år. Men de har vært melkefrie før, så kan være greit å ta en titt om man ønsker dem. Men ellers, så er både Gilde sin og First price sin uten både gluten og melk. Og first price sin er faktisk veldig god, og har vunnet smakstester flere år på rad. Så man skal virkelig ikke undervurdere den. Det er den som er favoritten her i huset, med Gilde sin på en god nummer to

Kalkun.
For mange nordmenn, er kalkun mer en nyttårsrett enn en julerett. Men her i huset, er dette julematen over alle julemater. Det var noe vi begynte med første julen vi feiret sammen, siden det er mannen min sin tradisjon fra Tyskland der han vokste opp.  Mange har tradisjon med å fylle kalkunen med en eller annen form for stuffing, som de også kan spise senere. Den delen har vi hoppet over her. Vi fyller i stedet kalkunen med frukt, i hovedsak epler og bananer. Siden frukten inneholder mye væske, så trekkes den ut og inn i kjøttet, og man unngår å få tørr kalkun. Fuglen pensles med smeltet margarin, og krydres med noe så enkelt som tandoori kyllingkrydder som jeg kjøper i krydderhylla, og inn i ovnen med litt vann i langpanna. 175 grader, og jeg beregner ca en halvtime per kilo fugl. Noen ganger bittelitt lenger. Husk at kalkunen må være ordentlig tint før den settes i ovnen, og husk å ta ut innmaten fra fuglen. Jeg pleier tine kalkunen 2-3 dager i kjøleskap før den stekes.
Saus til kalkunen. 
Når kalkunen er ferdig stekt, så tar jeg den ut av langpanna. Så fyller jeg panna med vann, og setter den inn i ovnen igjen. Skrur temperaturen opp på topp, og skrur på grillelementet. Jeg lar panna koke ut i ca ti minutter, før jeg siler av krafta i en kjele, koker opp, har i jevning av maizena, salt, pepper og litt sukkerkulør for fargens skyld. Så enkelt, og så godt!

Ribbe.
Her er det mange å velge mellom, men vi pleier å gå for familieribbe, da jeg liker kotelettkammen best, siden den ikke er så feit. Ribba krydres to dager i forveien med salt og pepper som gnis skikkelig inn. Jeg har sett at mange selger ribbe med rutet svor nå, hvis den ikke er det, så er den greit å rute opp før man krydrer den. Hvis du velger en familieribbe, er det viktig å ha noe under den tynneste delen, så ribba blir jevn i høyden når den stekes. Legg den i en langpanne, hell på litt vann og dekk med folie. Stek den i 45 minutter på 230 grader. Ta den ut av ovnen, fjern folien, og stek den videre på 175 grader. Beregn ca en halvtime per kilo ribbe. Hvis ikke svoren er sprø når ribba er ferdig, så kan du sette på grillelementet de siste minuttene. Men her må du følge godt med, for veien fra sprø til brent er skummelt liten. 
Krumkaker og multekrem.
For mange er dette en vanlig dessert på julaften. Krumkaker finner du oppskrift på her:  http://matallergier.blogspot.no/2013/11/krumkaker.html. Bare husk å lag de som skåler i stedet for kremmerhus. Alpro har en god fløte som kan vispes, som fungerer fint også til multekrem.

Riskrem med rød saus
 Dette er den ultimate juledesserten her i huset. Og her småjukser jeg litt. Til familien vår på 8 voksne og 1 barn, så lager jeg krem nok til at jeg er sikker på at det er nok, så ofte har vi litt rester igjen til dagen etter. Jeg bruker 3 poser av den blå risgrøten til Toro. Jeg begynner med 1 liter rismelk, som jeg koker opp sammen med innholdet i posene. Underveis i kokingen tilsetter jeg litt og litt mer melk, til jeg føler den har riktig konsistens. Dette fordi rismelk kan være litt ustabil i egenskapene sine, så følger jeg anvisningen på pakkene, så ender jeg ofte opp med rissuppe og ikke risgrøt. Når den er tykk og fin, så setter jeg den til avkjølingen til dagen etter. Husk å oppbevare den kald, og ikke i romtemperatur. Til disse tre posene, så bruker jeg tre bokser med alpro sin kremfløte, litt vaniljesukker og litt sukker. Noen liker det veldig søtt, det gjør ikke vi. Så jeg bruker ca 1 ss av vaniljesukker og 1 ss av sukker til 1 boks alpro kremfløte. Stivpisk fløten, og ha den kalde grøten i. Sett i kjøleskap til servering. Til denne kan man kjøpe ferdig saus, koke selv eller gjøre det på hvilken måte man ønsker. Vi kjøper gjerne ferdig saus, for å minske mengden jobb på julaften. 

Med dette ønsker jeg dere en riktig god julefeiring, og håper dere har fått med noen tips og triks på veien for en allergivennlig julefeiring for alle. 

Bildene av julepølsene og ribba, er lånt fra produktene sine hjemmesider
Bildet av medisterkakene har jeg lånt av mamma, da det var så fint at jeg ikke trengte å ta eget bilde
Bildet av riskremen er lånt fra helios sine sider http://www.helios.no/?ItemID=1514, da dataen min kollapset etter jul i fjor og tok  med seg alle bildene i dragsuget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar