fredag 10. juni 2016

Enkel Lo mein

Lo mein er en asiatisk rett, som jeg tror kommer fra Kina. Hvis jeg ikke har lest helt feil rundt om på nett. Egentlig er den laget med eggenudler, men siden jeg enda har til gode å finne eggenudler uten hvetemel, så har jeg brukt Barilla sin spagetti her, da jeg synes den er den beste på markedet. Om du foretrekker en annen spagetti, så er det bare å bytte ut uten problem. Jeg foretrekker de flate sukkerertene, da jeg ikke takler de strengene i siden på de som er mer oppblåst, men begge kan brukes. Sriracha saus er en sterk chilisaus jeg har funnet på vanlig butikk og innvandrerbutikk. Den er knallrød og veldig sterk. Men ikke noe å frykte, for retten er allikevel mild pga den lille mengden av sausen som skal til.

300 gram spagetti
2 gulrøtter
1 medium rød paprika
250 gram sjampinjong
1/2 pakke sukkererter
100 gram spinat (gjerne babyspinat)
3 kyllingfileter

Saus:
3 ss soyasaus uten gluten
3 ts sukker
3/4 ts revet fersk ingefær
3/4 ts sriracha saus

Kok spagettien etter anvisning på pakken. Kutt grønnsakene i skiver/strimler, og stek de i en wok til de er møre, men med litt tyggemotstand enda. Ha grønnsakene over på en tallerken mens du steker kjøttet. Stek kyllingen til den er gjennomstekt og mør, og tilsett grønnsakene. Hell av vannet på pastaen, og bland i. I en liten bolle, så blander du sammen ingrediensene til sausen. Rør til sukkeret er oppløst, og hell over mens du rører det inn i woken. Serveres umiddelbart. Denne retten kan også lett lages vegetarisk ved å bare utelate kyllingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar